Korte cursus Debiteurenbeheer
Hoe goed kent u uw debiteur eigenlijk ?
A. Kenmerk : Niet zo goed - Via "Internet" of via "via"/ "mailing"
Aanpak debiteur :
- Korte betalingstermijn - 30 dagen of kredietlimiet instellen bijv. euro 500,--
- Strikt aanmanen volgens een aanmaningschema na 35dg, 45dg, 55dg
- Geld vooraf (bij bv. facturen boven euro 1000,-- of een gedeelte (ca. 70%)
- Altijd een opdrachtbevestiging maken en laten tekenen.
- Altijd duidelijk bevestigen : wie precies uw debiteur is (rechtspersoon zie ook www.kvk.nl), welke diensten voor welk bedrag, wanneer het wordt geleverd.
- Tussentijds laten tekenen bij de afronding van het "project" (of van een gedeelte).
- Goederen/diensten bij aflevering (of tussentijds) laten aftekenen.
- Niets "zomaar" meegeven of opsturen aan debiteur.
- Na 60 dagen/90 dagen echt wel uit handen geven
B. Kenmerk : Goede bekende - U kent de contactpersonen persoonlijk
Uw debiteur verwacht van u een goede en correcte levering van diensten/goederen, dan mag u van de debiteur ook verwachten dat deze u serieus neemt en op tijd betaalt.
Aanpak debiteur :
- Wel duidelijk paal en perk stellen : tot zover en niet verder. Zorg dat u niet voor bank gaat spelen om uw "bekende" debiteuren te financieren.
- Betalingstermijn normaal 30 dagen of kredietlimiet instellen
- Vervolgens strikt aanmanen volgens schema : na 50dg, 65dg, 75dg
- Persoonlijke aanmaning per telefoon met de directie-administratie
- Maak duidelijke betalingsafspraken en bevestig deze.
- Tussentijds laten tekenen bij de afronding van het "project" (of van een gedeelte), tijdig factureren.
- Goederen/diensten bij aflevering laten aftekenen
- Na 90/100 dagen echt wel "uit handen geven"
"Aandachtspunten uit de praktijk"
Welke debiteuren zijn belangrijk voor uw onderneming ?
- Ze betalen binnen 30 dagen.
- Ze nemen u serieus als leverancier.
- U kent de directie / contactpersoon persoonlijk in een ontspannen sfeer.
- Ze vinden uw goederen/dienstverlening prima.
- Uw extra services worden gewaardeerd.
- Opdrachten en afleverbonnen worden niet getekend.
- Ze respecteren uw voorwaarden en condities.
- De uitstraling is stabiel.
Opdracht :
Maak voor Uzelf een lijstje van de 5 beste betalende debiteuren. Ziet u overeenkomende eigenschappen ? (locatie, branche, omvang,etc..)
Welke debiteuren zijn risicovol voor uw onderneming ?
- Ze betalen pas na de 2e aanmaning.
- Ze komen zelden een afspraak na of verdraaien deze.
- Ze reageren niet of langzaam op uw verzoeken.
- Ze zijn ondergebracht in een stichting of een wirwar van bv´s
- Ze sturen regelmatig goederen terug.
- Het heeft een wisselende directie of contactpersoon.
- Ze tekenen zelden voor een opdracht.
- Het kost u veel extra tijd voor extra onbetaalde services.
- U kent meerdere schuldenaren van het bedrijf.
Opdracht :
Maak voor Uzelf een lijstje van de 5 beste betalende debiteuren. Ziet u overeenkomende eigenschappen ? (locatie, branche, omvang,etc..)
Scheid het "kaf van het koren" en trek uw conclusies.
Wanneer moet u een debiteur in de "gaten" houden ?
Tuinman / klusjesman :
Als u een tuin gaat aanleggen of klussen gaat uitvoeren voor particulieren is het gebruikelijk om een groot gedeelte vooraf te vragen.
Dierenarts/fysiotherpie/therapeuten :
Als een debiteur ver van huis is of niet uit uw buurt of stad/dorp komt.
- Elk dorp/stad heeft een dierenarts/fysio/therpeuten.
- Debiteur heeft daar schulden en zoekt een andere.
- Laat de debiteur contant afrekenen of pinnen.
Hosting/Providers/webwinkels :
Als u geen binding heeft met de debiteur of weinig informatie heeft
- Check de telefoonigids of de KVK.
- Laat eerst de debiteur lid worden van uw "club" en vraag informatie.
- Vraag geld vooraf.
- Bij een jaarcontract : stuur 2 maanden vooraf een factuur.
- Bij geen reactie : waarschuw de debiteur.
- Sluit de domeinnaam af bij het uitblijven van betaling
Meerwerk / Vervolgopdracht :
Meerwerk of vervolgopdracht worden vaak mondeling gegeven en direct uitgevoerd want u zit al "in het werk".
- Laat altijd voor het meerwerk tekenen.
- Laat uw werkbonnen bij "einde karwei" aftekenen.
Heeft u zelf ook voorbeelden ? laat het ons weten info@incassodienst.nl of bel 040 - 236 57 84.
Copyright ® Incassodienst.nl